Pages Menu
Facebook
Categories Menu

Posted by on 25 May, 2014 in Deserturi, Retete, Slider, Vegetariene | 0 comments

Budinca vegana cu mei

Budinca vegana cu mei

Un desert rapid, sanatos,  satios si fara alergii.  Meiul nu contine gluten, motiv pentru care, persoanele cu intoleranta la cerealele ce contin gluten, il pot folosi intr-o serie de preparate dulci sau sarate!

Meiul (Panicum miliaceum)) este gustos, are o aroma deosebita, fierbe in mai putin de 30 de minute si poate fi delicios chiar si atunci cand este fiert doar cu apa si sare. Semintele pot avea culoarea alba, galbena, gri, rosie sau maro.

planta mei

Cultura de mei

Nutritional vorbin, o portie de 100 g mei fiert, ne ofera 3,5 g proteine (7% din DZR), 24 g carbohidrati, din care 1,3 g fibre (8% din DZR), 1 g grasimi, 14% mangan, 11% magneziu, 10% fosfor, 8% cupru, 6% zinc si 3%  fier. Meiul are un continut semnificativ de B1, B2, B3, B6, B9 si aminoacizi (leucina, triptofan, izoleucina, fenilalanina, valina, metionina, tirozina, lisina). Distributia grafica a continutului de grasimi ne indica prezenta benefica a grasimilor polinesaturate, in comparatie cu cele monosaturate si saturate. 

meiul

Meiul, cunoscut mai mult ca hrana pentru pasari, este potrivit si in alimentatia omului, mai ales in cazuri de indigestie cronica, gaze abdominale, hiperaciditate, disfunctii cardiace, biliare si hipercolesterolemie. Meiul este o cereala de baza in alimentatia vegetariana,  fiind gatit asemenea orezului.

Despre cultivarea meiului, considerat chiar regele cerealelor, aflam ca reprezinta o cultura rezistenta la temperaturi ridicate, avand cerinte reduse fata de apa (la jumatate, fata de grau) si coeficient mare de inmultire, fiind indicat a fi pastrat ca rezerva in fondul de seminte  in caz de calamitati.

Bill Gates, fondatorul Mocrosoft, a ales sa investeasca si in alte domenii, in agricultura, a ales sorgul, cel mai valoros soi de mei,  pe care il considera superalimentul omenirii si hrana viitorului.

 

budinca mei

 

Ingrediente:

-70 -100 g mei  fiert

-50 g caju hidratat

-25-50 g curmale sau stafide hidratate

-1 banana congelata sau miere sau alt indulcitor

-pudra de roscove/carob sau cacao naturala/alcalina

-1 lingura polen crud sau uscat, optional

-vanilie, rom  sau alte arome, dupa preferinte

- un varf de cutit turmeric, pentru culoarea galbena a cremei

Meiul bine spalat se fierbe in apa clocotita nu  mai mult de 30 de minute. Imediat ce s-a racit, meiul se mixeaza in blender pana devine crema. Impartim aceasta crema in doua parti egale.

Budinca de vanilie

Nucile caju se proceseaza in blender cu apa (apa se pune treptat, in functie de puterea robotului) pana obtinem o consistenta fina, adaugam o parte din crema de mei, turmericul, vanilia, polenul  si mierea sau  banana pentru dulceata. Banana congelata se va scoate din congelator cu 1 h inainte de  a pregati reteta (se ingheta pentru a nu oxida, in caz contrar, prin mixare, banana isi schimba rapid gustul si culoarea).

Budinca de ciocolata

Curmalele sau stafidele se mixeaza bine cu apa, dupa cum poate procesa robotul, se adauga cealalta portie de  crema de mei, cacao/carobul, romul si se mixeaza pana obtinem o crema de ciocolata omegena.

Cele doua creme se pot decora dupa imaginatie, se pot folosi bucati de miez de nuca, migdale crude, stafide sau ciocolata raw vegan atat in interiorul budincii cat si pentru ornat.

Asadar, meiul, merita toata atentia noastra in bucatarie si nu numai!

DZR= doza zilnica recomandata

Pofta buna de sanatate!

 

Bibliografie pentru inspiratie

-Fise nutritionale 1 si 2.

-Cultura meiului

-Sursa foto 1, cultura de mei

Leave a Reply

%d bloggers like this: