Pages Menu
Facebook
Categories Menu

Posted by on 14 May, 2014 in Hrana fara foc, Raw Vegan, Salate, Vegetariene | 0 comments

Salata vegana cu sparanghel

Salata vegana cu sparanghel

Despre sparanghel am aflat cateva lucruri interesante de la un bun prieten italina care s-a stabilit in Valcea, mai exact la Vladesti, unde are o gradina de care se ocupa serios! Rentzo si-a plantat la Vladesti o serie de plante din tara sa de origine: rozmarin, salvie, lavanda, sparanghel, Swiss chard (mangold sau sfecla elvetiana) si multe altele despre care poate voi aduce aminte in alte postari.

Interesant este faptul ca, sparanghelul pe care Rentzo il cultiva la Vladesti a observat el ca este mai gustos! Daca am cunoaste noi romanii ce usor se intretine aceasta cultura si cat de valoros este sparanghelul din punct de vedere nutritiv, poate ca ne-am apuca sa-l cultivam la scara mai larga.

In Romania, sparanghelul nu este foarte des intalnit in bucatariile de familie. Sparanghelul, fie ca este verde, violet sau alb se poate  consuma crud in diverse combinatii de salate sau gatit la abur, fiert ori pe gratar. In lume este apreciat, mai cu seama cel alb, care este considerat o delicatesa. Sparanghelul alb se obtine prin etiolare – lipsire de lumina. Ca urmare a lipsei de clorofila varianta alba are  un gust diferit de varianta verde.

O portie , adica 134 g sparanghel crud contine 27 calorii, 3 g proteine, 2.8 g fibre alimentare, 2.5 g zaharuri (carbohidrati), 13,4  mg acizi Ω 3, respectiv  53,3  mg acizi Ω6.

Raportat la doza zilnica recomandata (DZR), o portie de sparanghel crud ne asigura un necesar important de minerale: fier (16%), cupru (13%), mangan (11%), fosfor (7%),  potasiu (8%), magneziu si zinc (5%g) .

Continutul in vitamine per portie variaza si el de la un maxim pe care il gasim la vitamina K (70% din DZR), vitamina A (20%), acid folic (17%), vitamina C (13%) pana la procente mai scazute de vitamine, precum vitamina E (8% din DZR), respectiv sub 5% o parte din complexul de vitamine B.

Sparanghelul este bogat in glutation, o proteina alcatuita din trei aminoacizi (cisteina, glicina si glutamina) cu un puternic efect antioxidant.

Asparaginina din sparanghel are efecte benefice şi asupra tractului urinar, prevenind infectiile si apariţia pietrelor la rinichi, actiune cuplata si cu nesemnificativa cantitatea  de sodiu prezenta in sparanghel (2,7 mg din DZR care este de 500 mg/zi, doza mult prea des depasita prin consumul exagerat de sare, carne si lactate! ).

Nu straina ne este bucataria italieneasca simpla si plina de arome!  Asa ca iata o reteta simpla, rapida si savuroasa cu sparanghel romanesc!

 

salata sparanghel

Ingrediente:

-7-10 bucati de sparanghel

-varza cruda sau murata

-castraveti cruzi

-morcov crud

-rosii uscate, conservate in ulei

-miez de nuca hidratat

-1-3 catei de usturoi

-sare

-fulgi de drojdie inactiva

-ulei presat la rece

Mod de preparare:

Sparanghelul, varza, castravetii si morcovul  bine spalate se maruntesc (la cutit, pe razatoarea sau cu robotul de bucatarie), se adauga usturoiul pisat, rosiile, nuca si restul condimentelor dupa preferinta.

Bibliografie pentru inspiratie 

-Sparanghelul leguma a carei productie poate trece de 100 tone la hectar

-Asparagus 

-Fisa nutritionala

-Necesar de nutrienti

-sursa foto aici

Asparagus02

Leave a Reply

%d bloggers like this: